Sider

Bruk gjerne elementer fra bloggen vår på egne sider.

Denne bloggen er ment som inspirasjon og vi deler gjerne ideer og bilder med andre. Vi håper selvfølgelig at dere linker til oss ved bruk av ting fra vår blogg, men dette er helt opp til dere.
Enjoy!

Følg oss også på Instagram! @malingsdamene

malingsdamene

malingsdamene
Maleriet fargehandel, Hønefoss.

tirsdag 28. september 2010

Maling av gammelt skap.

Stygge gamle skap, niks problem!
Rett som det var så fikk jeg den velkjente finn.no kløa, og denne gangen ble det et skap.
 Sliten stakkars med gulnet lakk og andre skader.

...men med stort potesiale! Fint barskap, og ikke minst fine bestikkskuffer.
Planen for skapet.

Skapet skulle få disse fargene sammen med litt dekor med en av de fantastiske Pip tapetene fra Eijffinger.
Sammen med Pip ville jeg bruke fargene True Sand (lys) og True Stone (mørk) som finnes i "våre favoritter" en fargebar med eget fargesystem (ikke ncs) fra malingsprodusenten, Nordsjø.
Og ikke minst...jeg ville lage et skap med tekst.

også var det sparkling...sliping...sparkling...osv.
Jeg valgte å fjerne alt av dekor på side-dørene, men beholdt dekoren på barskapdøren og skuffene.
Skuffer og skap ble grunnet med heftgrunning. Grunnet også speilen inne i skapet slik at jeg kunne sette Pip-tapeten her.
Valge også å sette Pip på de små skuffene til bestikk.
La litt effekt med en pensel på dekoren. (brunsvart)

Nordsjø har også en felglakk (sprayboks/celco) med ekstremt bra sølvfinish. Denne ble brukt på nøkler, beslag og knottene til skapet.
BLING BLING!
Snart ferdig...teksten på dørene er satt ned sjablong fra Alanor.
(de kostet skjorta og litt til, men er utrolig heftige da)
Så hva gjør vel det.... ;)


Funderte lenge på hva slags tekst jeg ville ha på skapet. Litt sånn smålei for mye dilldalltekst med tro, vennskap og bla bla bla, derfor ble det denne :O)
FERDIG!!!

Glasshjertene er kjøpt på Ipa Bjoll.



Mvh Heidi

29 kommentarer:

  1. Det ble bare helt rålekkert da, men jeg vil tro det var mye jobb, og en ser jo på finishen at det er utført av fagfolk. Supert.
    Heldig er den som får ha dette skapet hos seg.

    Jorunn

    SvarSlett
  2. Takk for det. Blanketten til Nordsjø flyter utrolig godt ut når en bruker svamprulle, så da er det faktisk ikke nødvendig å etterstryke for at det skal bli en overflate som er nesten like bra som sprøytelakkert. Selv har jeg ikke likt disse svamprullene, men på denne malingen så er den helt super. :O)

    mvh Heidi

    SvarSlett
  3. Kan jeg bruke et bilde herfra og linke til bloggen deres?

    Jorunn

    SvarSlett
  4. klart du kan! Hvordan gjør du det? Pleier du bare å legge en kobling i teksten din? eller har du noen andre tips til slike "ikkesåveldigproffe" bloggere ;)

    SvarSlett
  5. Jeg lager et innlegg med lånte bilder og lager som du sier en kobling i teksten slik at de som leser også bare kan klikke seg videre direkte til deres blogg. Teksten i linken kan endres til hva du vil.

    Jorunn

    SvarSlett
  6. Oki. Takk skal du ha. Det er slik jeg har pleid å gjøre også, så da er jeg vel dreven nok ;P

    Heidi

    SvarSlett
  7. Guri så flott det ble! Veldig veldig fint med detaljert beskrivelse for oss amatører... Gleder meg til å se neste prosjekt ;o) Klemmer

    SvarSlett
  8. Skapet ble kjempeflott, lekkert med detaljene i mørkere på dekor og sølv på nøkler og knotter osv......... har selv pusset opp flere slike skap og de blir bare noen perler............solid håndtverk)))

    SvarSlett
  9. Tusen takk for tips! Skikkelig pent ble det skapet! Jeg har en skjenk jeg virkelig trenger tips til.... Vet ikke helt hva jeg skal gjøre!

    Marthe

    SvarSlett
  10. WOW, skapet ble bare såå lekkert!
    Jeg linker gjerne til bloggen deres, hvis jeg får lov?
    Alltid god hjelp å få hos dere, all ære for det!

    SvarSlett
  11. Nyyydelig! Vakkert utført arbeide..

    Spennende prosjekt! Gleder meg til å lese mer og har lagt meg som følger..

    Holder til i området så jeg stikkert nok innom for malingskjøp :)

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  12. Seff kan du linke oss, Beth. Kjempegøy at dere setter pris på bloggen vår.

    SvarSlett
  13. Jeg skrev en kommentar i sted men jeg klarer da ikke å venne meg på alle de rundene med "legg inn kommentar" som er her inne i blogglandia, så kommentaren forsvant den gitt... men altså.... fantastisk skap! 2000 er billig for det skapet altså!
    Og så har jeg et spørsmål til fargekompetanserike damer :) Jeg maler... altså bilder... og nå er jeg inne i en periode der jeg vil integrere tekst i maleriene... noe jeg ikke har funnet noen god løsning på. Sølvpenner og sånt fungerer dårlig... blir bare blandkt og vises kun i "riktig lys"... har dere noe tips til hva jeg kan bruke? Det er jo helt sikkert noe "out there" som jeg ikke kjenner til......!
    Super blogg, legger meg til som følger!

    SvarSlett
  14. Så bra med en blogg med tips fra proffe folk som er oppdaterte på nye produkter! Superbra!!!

    SvarSlett
  15. Nydelig, nydelig! Skapet er så gjennomført ned i minste detalj - jeg ble helt betatt jeg. Og for noen fantastiske farger.
    Og tusen takk for alle tipsene som følger med inneleggene deres.

    SvarSlett
  16. Vanvittig kult!!
    Så flink du er :-)

    SvarSlett
  17. Det var kjempe flott! Jeg måtte rett ut å få tak i felglakken til mine beslag, og det blei MYE finere enn bildet viser. Rett og slett en RÅLEKKER lakk! Takk for litt inspirasjon :)))))

    SvarSlett
  18. Så flott!! jeg skal male et skap og tenkte jeg måtte pusse det med pussemaskin først? Men ser dere vasker med møbelrens og grunner etterpå?

    SvarSlett
  19. Hei Anonym.
    Du trenger ikke pusse først så lenge du bruker heftgrunning og lar denne tørke godt før du tar toppstrøket.

    Er møbelet veldig blank kan du matte lett ned m sanpapir på de utsatte stedene bare :O)

    mvh Heidi

    SvarSlett
  20. Så herlig!! da er det bare å hive seg rundt. Så for meg den jobben med pussemaskina slik vi gjorde med vinduskarmene. Takk for raskt svar! :)

    SvarSlett
  21. Det ble kjempelekkert, men for en jobb.
    Er alltid like imponert over hvordan dere TRYLLER!!
    klem

    SvarSlett
  22. Hvor kan jeg få kjøpt sånn blank sølvspray som dere har brukt på nøklene??? :)

    SvarSlett
  23. Det som er brukt på nøklene er Decomax felglakk fra Nordsjø. Vi selger den hos oss i Hønefoss. Bor du ikke i nærheten her så hør med din fargehandel om de kan bestille den til deg. Sikkert enklere hvis det er en butikk som har Nordsjø fra før :) Lykke til!

    SvarSlett
  24. Dette ble kjempefint. Jeg har akkurat maken til det skapet. Men mitt er da malt bonde blå og bonde rødt. Jeg ønsker å få bort maling og tenkte kansje bare å beise det en mørke tone.
    Tips om hvordan jeg kan få av malingen motas med takk.
    Det er arvegods så vil helst ikke ødelegge det.
    Håper på hjelp fra dere?

    SvarSlett
  25. For å få vekk gammel maling er det enten å pusse det ned eller bruke en lakk- og malingsfjerner. Det er ikke sikkert du vil klare å få vekk alt, og det kan resultere i skjolder når du beiser. Ønsker du å lage det mørkt, ville nok jeg valgt Liberon Bistrotlakk i enten Medium Eik eller Mørk Eik. Dette er en oljebasert møbellakk med farge som er veldig slitesterk. Lykke til fra Trude :)

    SvarSlett
  26. Hei. Dere har ikke bilde av den på avstand? Har lyst til å se helheten :-) har en likedan i garasjen som skal til pers.

    Mvh.
    Åge

    SvarSlett