Sider

Bruk gjerne elementer fra bloggen vår på egne sider.

Denne bloggen er ment som inspirasjon og vi deler gjerne ideer og bilder med andre. Vi håper selvfølgelig at dere linker til oss ved bruk av ting fra vår blogg, men dette er helt opp til dere.
Enjoy!

Følg oss også på Instagram! @malingsdamene

malingsdamene

malingsdamene
Maleriet fargehandel, Hønefoss.

lørdag 7. oktober 2017


Vintro Chalkpaint




Utgangspunktet var dette flotte skapet. 
Det hadde det en god del skader i lakken, og da passet det fint å prøve 
den nye kalkmalingen vår!


Fargevalget ble Duck Egg Blue, en herlig kombiansjon av grå/grønn/blå. 
En ganske så tykk maling, men her er valgene uendelige! 
Viktig å røre gooodt., og ikke riste boksen (se hvorfor lenger ned;-).

        Kalkmalingen kan tynnes ut med vann direkte med penselen for å flyte lettere utover. 
Bruk gjerne et kaffefilter for å stampe av overflødig vann.

Jeg valgte å viltstryke grove strøk med en grov pensel, for så å pusse lett over med et fint sandpapir (320). Pusset også frem litt treverk i kanter.

   Ved pussing av overflaten er Dust Grab, som er en lofri klut innsatt med harpiks,
 fin å bruke for å fjerne pussestøvet raskt og enkelt.



Inni skapet valgte jeg å blande til en nøytral grå tone. Her blandet jeg Pearl og Victorian Black.

 Vintro Kalkmalingen kan blandes om hverandre for å oppnå ønsket farge. 
      Bruk alltid en egen beholder, start alltid med den lyseste/hvite som base og bland litt og litt farge 
inntil du får ønsket farge/tone.

  

Over kan du se hvordan den klare voksen gir både mer farge og glød til skapet, 
ikke minst en god beskyttelse
Her lønner det seg å legge flere tynne strøk med voks. 
Voksen la jeg på med en lo-fri klut.


Da dette var mitt første prosjekt med kalkmalingen måtte jeg teste ut litt. 
La først en fantastisk metallisk gullfarge, som jeg deretter tørrbørstet over.

Tok Duck Egg Blue på kosten som jeg børstet av på et kaffefilter før jeg børstet lett over utskjæringene

Det ble veldig tydelig for meg da jeg var ferdig at jeg ikke kunne ha det sånn. Det så bare ut som treverket under skinte igjennom.


Da jeg ikke syntes resultat ble som jeg ønsket var det bare å male over igjen, 
og vokse overflaten på nytt. 

Kalkmalingen er så og si luktfri, og veldig miljøvennelig. Den inneholder knapt konserveringsstoffer, noe som er grunnen til at man ikke blander vann dirkete oppiboksen, men på penselen etter man har duppet den i malingen.


 Prøvde så en annen teknikk. Blandet til en mørk grå med Duck Egg Blue og Victorian Black. Blandet i den klare voksen, vips knips har man laget sin egen farge på voksen. 
La så på et tykt strøk av voksen, ventet et par minutter, og tørket av det overflødige med en klut.

    Ved bruk av mørk voks over kalkmaling vil det lønne seg å legge klarvoks først. Dette for å få et finere resultat. Det kan være vanskeligere å gni ut den mørke voksen hvis det legges direkte på kalkmalingen uten klarvoks imellom. Gni over med en lofri klut for å fjerne overflødig voks.

    Et nytt lag med voks vil løse opp vokslaget under. Har du f.eks lagt på for mye mørk voks, vil du myke opp resultatet ved å legge klar voks over og jobbe denne inn i den mørke voksen. Voksen inneholder harpiks og lukter litt mer en kalkmalingen, men ikke ubehagelig.

På resten av skapet tørrbørstet jeg litt mørkere gråtoner for få litt slitt effekt på resten også, 
ikke bare på utskjæringene.


Til slutt ønsket jeg å bruke en sjablong for å piffe opp innsiden av skapet litt. 
  Her blandet jeg på ny en litt mørk grå, rullet over sjablongen med en  malerull av svamp 
og vokset over med klar voks.


Her er grunnen til at man ikke skal riste boksen, noe som er lett å gjøre av gammel vane, 
særlig på de små boksene. 

Uten å tenke over det.

 Og rister man skikkelig godt sier det POFF og lokket spretter av og man blir full av maling og i dette tilfellet gullbelagt.


 Tada!
 Veldig fornøyd med resultatet. Skapet er til salgs for 2000kr


  Kalkmalingen kan legges på nesten alle faste overflater, unntatt oljet eik. 
Vær også ekstra oppmerksom på flater tidligere malt med oljemaling.

      Når du har brukt voks som overflatebehandlig, og ønsker å male møblet på nytt ved en senere anledning er det kalkmaling som bør brukes over.

Ønsker du å prøve ut kalkmalingen vår har vi mange gode tips og triks på lager :-)


 Ønsker alle en herlig helg! 
Inger







2 kommentarer:

  1. Så fint det ble! Tar dere oppdrag?:)

    SvarSlett
  2. Nei beklager vi tar ikke på oss oppdrag på dette tidspunktet.

    SvarSlett