Sider

Bruk gjerne elementer fra bloggen vår på egne sider.

Denne bloggen er ment som inspirasjon og vi deler gjerne ideer og bilder med andre. Vi håper selvfølgelig at dere linker til oss ved bruk av ting fra vår blogg, men dette er helt opp til dere.
Enjoy!

Følg oss også på Instagram! @malingsdamene

malingsdamene

malingsdamene
Maleriet fargehandel, Hønefoss.

fredag 19. januar 2018

Kommoden Sweet Flora

Det morsomme med disse kommodene som i utgangspunktet er helt like, 
er å lage alle helt forskjellig. :-)

På denne har jeg valgt å legge Vintro Chalkpaint i kombinasjon med tapet.

Dessverre så har jeg mistet bildene fra prossessen frem til jeg skulle legge tapet, men kort og enkelt er kalkmalingen superlett å påføre. Den kalles ikke "latmannsmaling" uten grunn. 

Her har jeg viltstrøket to lag med fargen Victorian Black med en liten dæsj Cobalt. Det gjorde at fargen ble svart, men med en annen dybde enn om jeg kun hadde brukt den sorte.

 
 Inni og på bena har jeg brukt fargen Belladonna med en liten dæsj Victorian Black. Til slutt to tynne lag med fargeløs voks. Det gjør at det får en hard og slitesterk overflate.

 
Skuffefrontene har jeg grunnet med heftgrunn før jeg påførte to strøk med 
Ambiance Superfinish matt, i fargen Dempet Sort. 
Siden tapeten skulle utenpå har jeg ikke brukt kalkmalingen her.

Jeg valgte å bruke en lengde tapet, som jeg limte på skuffene som jeg hadde satt i riktig avstand fra hverandre ift hvordan de står inni kommoden. 
Da blir mønsteret riktig på fronten.
Denne tapeten fra Marimekko selges i løpemeter på nettbutikken vår Buruglene.no

Til slutt skar jeg mellom skuffene, og finskjærte tapeten langs kanten.

  Det er alltid lurt å skjære litt innpå skuffene så man ikke får løse flapper. Derfor er det også lurt å bruke en farge under som matcher tapeten.

Da dette var tørt og fin la jeg to strøk med Trestjerner Gulvmatt lakk. Da får tapeten en slitesterk overflate og kan vaskes og skrubbes uten problem.


Tapeten er på plass

Håndtakene var i sølv, men jeg ønsker matt gull, så først primet jeg de med Carat Primer, og til slutt to lag Carat Gold. En vannbasert spraylakk som tørker fort, lukter lite og er slitesterk!


Skuffene syntes jeg var litt kjedelige bare rosa, så her har jeg begynt å legge sjablonger hele veien inni.

Rulle rulle rulle

Syntes du kalkmalingen kan være litt for tykk for din smak? 
Ta et glass vann og et kaffefilter, dypp penselen i malingen først, så i vannet og bland til ønsket konsistens på kaffefilteret. sånn kan man enkelt endre resultatet fra grove strøk, til finere strøk.


Etter å ha lagt sjablongene ferdig, blandet jeg litt 
Victorian Black og Belladonna i den klare voksen

Dette påførte jeg oppå mønstret for å få litt mer liv og rustikk uttrykk. 

Til slutt gikk jeg over med den klare voksen og fjernet overflødig farget voks. 
Da bruker jeg en klut jeg tar den klare voksen på, og jobber meg inn i det fargede laget med voks til man får ønsket mengde farget voks.

Nytt lag med voks løsner opp laget med voks under når man jobber den inn, og det er dermed lett å fjerne farget voks hvis man har påført for mye.



Tada! Herligheten er til slags i butikken for 850,- 

Ønsker alle en strålende helg! 
Hilsen Inger




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar