Sider

Bruk gjerne elementer fra bloggen vår på egne sider.

Denne bloggen er ment som inspirasjon og vi deler gjerne ideer og bilder med andre. Vi håper selvfølgelig at dere linker til oss ved bruk av ting fra vår blogg, men dette er helt opp til dere.
Enjoy!

Følg oss også på Instagram! @malingsdamene

malingsdamene

malingsdamene
Maleriet fargehandel, Hønefoss.

fredag 16. september 2011

Dekor av plater til spisebord. Minner fra fortiden...



Her kommer en liten greie som jeg har styra med for en kunde. 

Disse ileggsplatene har vel sett sine bedre dager...


De tilhører et spisebord som kunden har arvet etter sine foreldre,
og hun ville gjerne at jeg reddet de på en eller annen måte.
-hvordan var helt opp til meg.

Jeg tenkte at jeg skulle legge noen merkedatoer som hadde noe med hennes foreldre å gjøre,

-fikk derfor info om:

fødested
fødselsdato
og bryllupsdato.

Mens jeg funderte på hvordan jeg skulle gjøre det så renset jeg platene.

Liberon møbelrens er ekstra god på gamle overflater hvor man ikke aner hva som kan ligge ned i treverket.
Den tar også evt gammel voks, som ofte kan lage litt krøll når en skal behandle på nytt.


Gni den godt inn med fin stålull.

Brukte litt tid på å finne en måte jeg kunne legge disse datoene på,
samtidig som det skulle bli en form for dekor.
(ja at en ikke nødvendigvis trenger vite hva datoene er)

Så poppa det opp en idè,
først la jeg Tyrilin interiørbeis på platene med en svamp.





Denne smører du godt utover slik at du får et resultat som ser oljet og naturlig ut.

Den vil bli mørkere for hvert strøk du tar.



Her har jeg fått den tonen jeg ønsker,
og har startet med å tegne sirkler til dekoren.

For å lage en mal til sirkler så kan du gjøre som jeg gjør her.
Fest en tråd på en blyant og en tråd som du fester med en tegnestift,
så snurrer du bare rundt.


Jeg brukte bokstavsjablonger og sort tusj for å lage dekoren som skulle se ut som et poststempel.



Har da lagt fødested øverst, på både moren og faren.
for så å legge fødselsdato i senter,
og bryllupsdato helt nederst.


Ble ikke det ganske kult, kanskje???

Etter dette la jeg hvit voks fra Alanor på toppen.


Dette for å tone det ned, 
og få en slitt drivved effekt på platene.

Selve bordet til kunden er til sprøytelakkering så bilde av de på selve bordet får komme senere...

Ha en finfin høsthelg.

Mvh Heidi





7 kommentarer:

  1. så flott da! Dette var jo finere enn all verdens veggord! Fantastisk ide og utføring!

    SvarSlett
  2. Stilig!!!
    Flott idé - og utforming!

    SvarSlett
  3. Imponerende! Ser ut som den mest logiske løsningen på en slik utfordring, men at du kommer på alle sånne lure ting av deg selv... Bøyer meg i støvet!! God helg :-)

    Elin F.H.

    SvarSlett
  4. Ååååååå herreguuuuuud kor stilig!!!!! Supermisunnelig og superinspirert med en gang!! Innlegg lagres :)

    SvarSlett
  5. Dette synes jeg er kjempestilig!!! Og jeg har begynt på et lignende prosjekt, men har problemer med å få tak i denne hvite voksen. Har funnet ett annet merke som selger hvit voks (men husker ikke navnet), men fikk ikke lov å kjøpe denne for butikkdamen hadde lært på kurs at man ikke kunne påføre denne etter man har beiset. Så da har jeg ett spørsmål, må man ha Liberon sin panelvoks eller finnes det alternativer? :)

    Hilsen Tanja

    SvarSlett
    Svar
    1. Det stemmer Anonym, fordi den du får her heter Bloom og inneholder ikke voks. Vi bestiller den fra Frankrike. Det er en ekte voks. Kan sende til deg, men da må du bestille på asmaleriet@gmail.com

      Mvh Heidi

      Slett