Sider

Bruk gjerne elementer fra bloggen vår på egne sider.

Denne bloggen er ment som inspirasjon og vi deler gjerne ideer og bilder med andre. Vi håper selvfølgelig at dere linker til oss ved bruk av ting fra vår blogg, men dette er helt opp til dere.
Enjoy!

Følg oss også på Instagram! @malingsdamene

malingsdamene

malingsdamene
Maleriet fargehandel, Hønefoss.

torsdag 15. juli 2010

Håp for gamle møbler. Liberon produkter.

Heidi har atter en gang sprukket på Finn.no forbudet!

Det var en gang en søndag, og det regnet. POFF! Rett som det var så hadde jeg atter en gang kjøpt noe greier på Finn. Både Trude og jeg hadde bestemt oss for å ha et lite forbud mot shopping på dette nettstedet, men regler er vel fortsatt til for å brytes? ...også er det faktisk noe vi trenger i butikken i tillegg.

Vi har lenge lurt på å kjøpe et gammelt skap eller noe til de engelske tapetbøkene våre. (farrow&ball) 

Disse tapetene er så spesielle at jeg nesten har hatt litt dårlig samvittighet med at de har måtte stå sammen med de andre bøkene. Disse er tross alt ikke noen vanlige tapetbøker liksom...Tror de egentlig har følt seg litt utilpass der de har stått. Engelskmenn fortjener litt høyere status og behandling, tross alt.
Ja, så hadde det seg slik at jeg kom  over en kiste da, eller det var ikke mulig å se på bildet at det faktisk var en kiste, så jeg måtte sende en mail for å spørre. Kiste var det, men lokket var ødelagt så de skulle ha kun 250,- kroner for den. Synes egentlig ikke at det var så viktig med det lokket jeg siden de skulle brukes til bøker slik at lokket uansett hadde stått åpent.Så jeg tenkte at vi klarer vel å finne på noe galskap med den. Male løven rosa, sette tapeter inne i kisten og slikt...
Gleder var stor da jeg så at det kun var lakkskader på kista, og kisten var så vakker og ven så jeg hadde ikke hjerte til å tulle noe med den. Her ble det seriøs restaurering, og det er jo ikke noe stress når en har Liberon produkter!
Det var vanskelig for en interiørfrik og ikke danse jenka og juble høyt når jeg fikk se den. Den er helt rå, og som skapt for engelske tapeter.
 Ikke rart jeg ble lykkelig av dette finnkuppet! Matt i lakken, men det skal fikses.
Og her ser dere det ødelagte lokket. Pfffft....niks problemas!
 Først så renset jeg møblet med møbelrensen. Denne gnir du inn med ren stålull med fin korning (oooo-fin) Denne stålullen lager ikke riper i møblet og er super både når du renser og når du skal legge på etterbehandling.
Så fjernes den gamle lakken med en spesial lakkfjerner som ikke gjør skade på antikke møbler. Denne kan også brukes på møbler av finer uten at denne løsner. Kan også brukes på metaller.
Denne la jeg på 3 ganger for å få vekk alt av lakkrester. Brukte denne kun på lokket.

(Hadde vært tøft om det faktisk fulgte med en....ja du ser vel hva produktet heter, men det gjør det altså ikke, dessverre)
Lakkrestene ruller av, husk å rense mellom hver runde med møbelrensen.

TAMTAM! Den stygge lakken er borte (sammen med ringer etter gudene vet hva)
Neste steg var da å behandle kisten. Liberon har utrolig mange typer produkter til å etterbehandle slike møbler med, alt ettersom hva slags overflate du ønsker. Vi valgte Finishing oil både til fornying av fronter og sidene på kisten hvor vi ikke har fjernet gammel lakk, og på toppen av kisten.

På detaljene smørte jeg på oljen med en pensel for så å tørke over med ei fille.
 FØR
ETTER.
På toppen jobbet jeg produktet inn med fin stålull. Jeg har lagt på mange strøk for å få en blank overflate på denne. Denne oljen herder, og er også super til behandlinger på bad/kjøkken ol. Den er også godkjent med tanke på bruk i forbindelse med barneleker og treverk som kommer i kontakt med matvarer.

FØR
ETTER
Bare så dere vet det så er dette noe jeg har styra med mellom kunder i butikken i dag, og det har faktisk vært ganske så mange kunder hos oss, så dette er noe som ikke tar vinter og polvotter.
 Nå mangler det bare å få plasset tapetbøkene opp i denne utrolige flotte kisten.

Link til Alanor: http://alanor.no/

Takk for titten.

Heidi

:O)




9 kommentarer:

  1. Ææææær det mulig???? Gud så flott Heidi!!! Sånn må jeg gjøre på kjøkkenbordet mitt!! Er hos deg kl 0700 i morgen!!!! ( det skal du ikke ta særlig særrrriøst for jeg er ikke god på klokka in the mårning for å se det sånn!! )

    SvarSlett
  2. Finner ikke ord... fantastisk, var jo innom og tittet på jobben underveis. Helt... hm ja helt...

    SvarSlett
  3. Takk takk, Jenter. Er kaffe fra klokka 07, Veronica. (men du får seff om du kommer senere også)

    ;)

    SvarSlett
  4. Virkelig fin kiste som har blitt som ny (hvis en kan si det om antikke møbler)
    Flott jobb........

    SvarSlett
  5. Wow denne ble jo bare kjempe lekker, har bare gamle møbler så dette skal jeg prøve ut :-)
    Takker for tipset

    Klem Anita

    SvarSlett
  6. For et fantastisk møble..... 250... jeg er målløs av beundring!

    SvarSlett
  7. Oi, nydelig! Tror de bomma litt med å ta 250 kr for denne, gitt!

    SvarSlett
  8. Er det dyrt med alt man trenger for å pusse opp møbler? tenker på de produktene du bruker :)

    SvarSlett
  9. Beklager litt sent svar :O) Liberon produktene er ikke av de billigste nei, men de er fantastisk bra! Rens+stålull + oljen...ca 400,- tenker jeg :O)

    Mvh Heidi

    SvarSlett