Sider

Bruk gjerne elementer fra bloggen vår på egne sider.

Denne bloggen er ment som inspirasjon og vi deler gjerne ideer og bilder med andre. Vi håper selvfølgelig at dere linker til oss ved bruk av ting fra vår blogg, men dette er helt opp til dere.
Enjoy!

Følg oss også på Instagram! @malingsdamene

malingsdamene

malingsdamene
Maleriet fargehandel, Hønefoss.

lørdag 15. mai 2010

Lei den blanke messingen? ;)

I disse loppisdager kaster jeg ut en lite tips til å fornye messing. Det finnes ganske så mye fint av slikt på loppis om dagen, og ingen vil ha det...og det er jo supert for slike skrotnisser som meg!


Før.




Messing meg her og messing meg der...

Heidis arbeidsbord.

Messingen ble først vasket og renset med rødsprit for å få vekk alt av fettrester og stearin. Så ble de spraygrunnet med en primer. Dette fordi dette er en helt matt spray som fester på underlaget som en form for heftgrunning selv om messingen er blank.
På toppen brukte jeg en silkematt hvit. Tok dette isteden for blank siden jeg skulle legge en patina på toppen. Du må også gjerne spraye med blank hvis du ønsker det.

Her har jeg smørt på en patina med en oljebasert møbellakk med farge. (Du kan også gjerne tynne litt oljemaling å bruke det på samme måten.) Jeg la dette på med en billig drittpensel som jeg klipte ned busten på for å få gnidd det godt inn i mønsteret på messingen.

Så tørker man bare av med ei fille...med en gang.

Før

Etter.


Disse er jo veldig søte da. :O) Selv ville jeg nok ha spart meg for de vektene om jeg skulle hatt den i mitt hus, men de kan enkelt fjernes.



Jepp...Det er nå det jeg har surret med i dag. Nå er det bare å vente på noen loppis for å hamstre flere fine ting i messing.

Ha en fin 17 mai.


Mvh Heidi.




7 kommentarer:

  1. Går ikke ann å gå inn på denne bloggen, alt for mye fint. Nå har jeg vasket og skrevet på steiner i hele kveld med mer eller mindre heldig resultat.
    Ha en fin 17. mai.

    SvarSlett
  2. ...og i morra skurer du messing ;-P

    SvarSlett
  3. Vi gleder oss til å se Else i "bare blanke messingen"

    SvarSlett
  4. Disse messingtingene ble jo bare skikkelig lekre!

    SvarSlett
  5. Jeg har også sprayet messing! Helt supert. Takker for tipset om patinering!!! Dette kommer jeg til å bruke (syns zink-sprayen min gir litt "livløst" resultat)

    SvarSlett
  6. For ett fantastisk tips! Godt jeg ikke så det før nå. Ellers hadde jeg vel kommet hjem med 10 kg messing da jeg var på loppisrunder i Mai....

    SvarSlett
  7. Tusen takk for flott tips! Veeeldig glad for at jeg ikke har kastet alle mine messing-ting! De står lagret i kjelleren:o) Nå skal de frem igjen, og renoveres;o)

    Heleneklem

    SvarSlett