Sider

Bruk gjerne elementer fra bloggen vår på egne sider.

Denne bloggen er ment som inspirasjon og vi deler gjerne ideer og bilder med andre. Vi håper selvfølgelig at dere linker til oss ved bruk av ting fra vår blogg, men dette er helt opp til dere.
Enjoy!

Følg oss også på Instagram! @malingsdamene

malingsdamene

malingsdamene
Maleriet fargehandel, Hønefoss.

fredag 25. september 2015

Fra gulnet hylle til drivved og funky tapet

Denne bokhyllen laget av furu har stått hjemme og blitt nokså gul igjennom de siste 20 årene. 
Nå ble hylla byttet ut med et IKEA skap, og skulle kastes. 

Jeg fant ut at dette var et helt ypperlig møbel til en garasje-do på ni kvadratmeter; 
desperat etter "noe" til å fylle all den tomme plassen med. 
Hylla skal derfor brukes til å sette inn alt av ekstra såper, toalettpapir, mopper og liknende. 

Når jeg fjernet alle hyllene, kom det ganske tydelige mønsteret av 
hvordan gulningen egentlig har angrepet skapet.

Jeg vasket skapet grundig med Trestjerner gulvrens for gulv og panel, 
og en grov mikrofiberklut. Jordan sin er helt ypperlig til denne jobben! 
Denne såpen fjernet utrolig mye skitt og møkk, og skapet ble en del lysere.

Etter å ha gått igjennom vaskejobben, lot jeg det tørke godt i et døgn, 
før jeg begynte sparklingen av alle sprekkene mellom bordene i veggen, for der planla jeg tapet.

Her brukte jeg Sika sikacryl -S+ Akrylfugemasse. 
Denne akrylen har god heft, og du trenger ikke grunne underlaget. 
Den er også overmalbar. Jeg la et strøk med gråfarge som passet til tapeten (i tilfelle sprekker). Da kommer det samtidig tydelig frem steder som trenger mer akryl. Så gjentok jeg prosessen med malingen over de nye hvite flekkene etter å ha pusset overflaten glatt. 
OBS! Jeg hadde planlagt å beise resten av treverket. Derfor malte jeg ikke helt ut i kantene. 
På den måten kunne jeg beise treverket litt inn på bakplata for en penere finish. 

Jeg hadde planlagt å bruke en beige-grå tapet, og konkluderte med at fargen "Patinagrå" passet perfekt til denne. Men etter å ha lagt et strøk med denne, så jeg knapt forskjell (pga gulfargen i treverket). Jeg ombestemte meg, fant en ny tapet og la et nytt strøk med "Varde". 
Begge strøkene la jeg med Tyrilin interiørbeis, som har et ett-strøkssystem. Jeg la begge strøkene med svamp, som gjør strøkene tynnere og derfor mulig til å legge flere. 
Patinagrå                         Patinagrå+Varde

Etter å ha beiset ferdig, lot jeg skapet få tørke ekstra lenge slik at beisen fikk trekt ordentlig inn.
Jeg lot det stå bortimot en uke, men hadde sikkert ikke trengt å la det stå såpass lenge.
Jeg la på to strøk med Liberon hvit panel voks for å få en vannavstøtende finish. Ved å bevisst legge den skjoldete med svamp, fikk jeg en god drivvedeffekt. 
OBS! Husk alltid å dra ut voksen fra hjørnene når du legger den med svamp, 
da den etterlater seg tydelige spor som tørker fort! 



 Til slutt tapetserte jeg bakveggen med en tøff tapet fra Eijffinger, 
som dessverre har gått ut av produksjon.



Her er sluttresultatet jeg ble godt fornøyd med! 


More to come!
Marthe


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar