Sider

Bruk gjerne elementer fra bloggen vår på egne sider.

Denne bloggen er ment som inspirasjon og vi deler gjerne ideer og bilder med andre. Vi håper selvfølgelig at dere linker til oss ved bruk av ting fra vår blogg, men dette er helt opp til dere.
Enjoy!

Følg oss også på Instagram! @malingsdamene

malingsdamene

malingsdamene
Maleriet fargehandel, Hønefoss.

fredag 3. februar 2017

Skatoll med møbelfolie

Tok på meg jobben å pusse opp dette skatollet som Trude fant på loppemarked i fjor sommer, Nå følte jeg denne skjønnheten hadde stått og blomstret lenge nok i synshøyden min fra der vi spiser lunch.

Hadde lyst til å gjøre den helt annerledes enn utgangspunktet. Nå er jeg veldig glad i massssse farger, men kanskje ikke helt disse...


Som alltid, det er viktig å gjøre godt grunnarbeid før man setter i gang. Dermed var det frem med malervask og en grov microfiberklut som tar med seg all skitten. Og ja, jeg syntes det er like gøy å vaske før male som alle andre, men må man så må man. For da blir jo resultatet og varigheten på arbeidet man har gjort en helt annen.


Skatollet har vært godt brukt så her var det mye hakk og riper. Tror det er sjelden jeg har lagt på så mange omganger med sparkel, men igjen -resultatet vil vise seg hvis man gjør det skikkelig.
Her var det også lagt på mange mange strøk med oljemaling som hadde rent både her og der, så da var jeg så heldig å få enda mer å pusse på. 

Før jeg begynte å male grunnet jeg med Original Heftgrunn fra Nordsjø. Da var det enda lettere å se alle hakk og rennestriper jeg hadde oversett så da var det frem med sparkel og pussepapir, igjen.


Så var det å bestemme seg for farger. Valget falt på en selvblandet grå farge i Ambiance Superfinish 5, matt. Den er ganske så lik S 3502-B. En grå farge med hint av blått i.
Inni selve skatollet og i hyllen valgte jeg å male med S 3010-B50G, en grågrønn dempet farge med samme type maling og glans. Den har en suveren utflytelse og får alltid et flott resultat.


Her tenker du kanskje jeg var lat og bare malte over hengslene, men de var "heldigvis" ferdig malt med 30 år gammel oljemaling. Prøvde å fjerne det, men var så mye pirkearbeid at jeg heller valgte å male over med aluminiumsmalingen vår, en oljebasert metallmaling fra Owatrol.


Hadde så lyst til å prøve en av de nye møbelfoliene våre i fargen Sandtonet Eik. Superenkel å legge, og gir en rask fornyelse av møbler. 

Trenger at underlaget er slett, en tapetkniv og en tapetsletter/ nal. Kappet til folien først i riktig størrelse. Her er det greit å kappe den litt mindre enn skuffen så man slipper at det løsner i hjørner. Syntes det er lettest å starte med å legge møbelfolien i en ende, og slette folien underveis mens jeg legger den (blir det luftbobler kan man enkelt fjerne disse ved å stikke et lite hull med en nål og klemme ut luften). Det tar ca et døgn før limet herder og folien setter seg skikkelig.

Malte skuffene med en farge tilsvarende sandtonet eik, før jeg la på folien.


Med nye håndtak og folie ble det et helt annet møbel. Malte til slutt bena i Dempet Sort, med Ambiance superfinish 5, matt.


Skatollet er holdt av til kunde, allerede før det ble ferdig :-)

God helg til alle sammen!

Inger

https://www.nordsjo.no/no - Maling
https://www.buruglene.no - Møbelfolie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar